Szwedzkie Święta

Święta, święta i po świętach… Żeby pozostać jeszcze chwilę w świątecznych klimatach, opiszę moje święta w Szwecji. Były to moje pierwsze niepolskie święta i muszę się przyznać, że mi się podobały.

Od razu mówię, że śniegu nie było. Zaczęło sypać w drodze na lotnisko i zasypało wszystko bardzo szybko. Moja dziewczyna pochodzi z Mariefredu, małego miastaczka oddalonego od Sztokholmu 30 minut pociągiem, jest to więc na południu i podobno śniegu nie ma do początku roku. Ale do rzeczy.

Szwedzi, mimo że mają luźny stosunek do kościoła mają sporo fajnych zwyczajów. Świętowanie zaczyna się w Wigilię, tak jak u nas. I tutaj pierwszy szok. Z własnego wyboru poszczę zazwyczaj w Wigilię, a to ze względu na to, że wieczorem jest dużo dobrego jedzenia 🙂 Wigilię zaczęliśmy późnym śniadaniem, około 2-giej popołudniu przyszedł czas na Fikę czyli przerwę na kawę. Szwedzi mają fioła na punkcie kawy, wypijają jej duże ilości. To była moja trzecia wizyta w Szwecji i już przestałem liczyć ile filiżanek kawy wypijam dziennie. Mieliśmy więc kawunię z ciastem.

IMG_1088

Fika czyli kawusia z ciachem

O 15-tej co roku w telewizji puszczają Kalle Anka czyli… Kaczora Donalda. Zbiór krótkich filmów Disneya z różnymi bohaterami. To coś jak nasze święta z Potopem 😉 W międzyczasie zdołaliśmy powiesić w oknie pomarańcze nabite goździkami – pachną nieziemsko! Jeśli zawędrujecie do Szwecji w okresie świątecznym, zobaczycie w prawie każdym oknie oświetlone gwiazdy – wygląda to bardzo świątecznie.

IMG_1099

Podświetlona gwiazda wisząca w oknie

Około 18-tej siedliśmy do kolacji (mój mały brzusiu był napchany) i niespodzianka – serwują mięso. Były słynne szwedzkie klopsiki (meatballs), kiełbaski, domowa szynka. Były też oczywiście sałatki śledziowe i ziemniaczana zapiekanka z anchois. Podany był też wypiekany co roku chleb świąteczny z cynamonem i goździkami – pychotka. Jako że ojciec mojej dziewczyny pochodzi z zachodniej Szwecji był też pochodzący stamtąd domowej roboty ser Äggost (dosłownie jajeczny ser), który na zachodzie jest spożywany z normalnymi potrawami, a na wschodzie jako deser. Brakowało mi kompotu z suszu ale było pyszne piwko angielskie i kieliszeczek sznapsa Akvavit z obowiązkową piosenką przed każdym wychyleniem 🙂

IMG_1090

Stół wigilijny. Widoczny sznaps i jedzonko

Wieczór zakończony… kawą i prezentami 🙂

Pierwszy dzień Świąt jest obchodzony jak u nas, ale tym razem pod szwedzkim dachem zagościły polskie potrawy. Przywieziony z Londynu, własnej roboty bigos, a do tego barszczyk i pierożki z kapustą i grzybami. Wszyscy wsuwali aż miło. Po jedzonku zaserwowałem zmrożoną Gorzką Żołądkową. Bigos i Gorzka na stałe weszły do menu naszego polsko-szwedzkiego domu. Kiedy pierwszy raz opisałem składniki bigosu, moja dziewczyna była bardzo sceptyczna. Zapach gotowanej kiszonej kapusty tylko umocnił te obawy, ale wystarczyło, że raz spróbowała i gdyby mogła, to co dwa tygodnie by mnie do kuchni zagoniła, żebym ugotował bigos 🙂

Z tradycji, które kiedyś były praktykowane w domu mojej dziewczyny, najbardziej mi się spodobał… taniec dookoła choinki. Szkoda, że już tego nie praktykują. Zazwyczaj głowa rodziny przebiera się za Mikołaja (tomten). W czasie świąt wypija się też dużo julmust, gazowanego napoju, który smakuje trochę jak rozlewana 20 lat temu w Polsce cola.

julmust

Julmust

Mimo, że Szwedzi nie są pobożni, sporo osób idzie na Pasterkę. My niestety nie dotarliśmy.

Ogólnie bardzo miło spędziłem czas i choć trochę brakowało rodziny, opłatka czy karpia starałem się jak najwięcej dowiedzieć. I zjeść 🙂

Szczęśliwego Nowego Roku!

Categories: Różności, Uncategorized | Tagi: , , , , , , , , , | Dodaj komentarz

Zobacz wpisy

Skomentuj

Stwórz darmową stronę albo bloga na WordPress.com.

