70-ta rocznica katastrofy gibraltarskiej

Mam takie zaległości, że chyba będę musiał wziąć parę dni wolnego, żeby nadrobić. Parę słów powiem dzisiaj o bankiecie w Ambasadzie z okazji 70-tej rocznicy śmierci generała Sikorskiego. Miałem mały dylemat, w co się ubrać, zwłaszcza że w związku ze zbliżającym się wyjazdem postanowiłem powykańczać ubrania i nie kupować nowych, no ale jakoś trzeba było się zaprezentować, więc odżałowałem na nową marynarkę i buty 🙂

Cała impreza składała się z kilku części, m.in. z serii odczytów, z których za najciekawszy uznałem odczyt p. Andrzeja Suchcitza o dokumentach, które zostały wydobyte z wraku samolotu po katastrofie gibraltarskiej. Dokumenty te można zobaczyć na czasowej wystawie w Muzeum Sikorskiego. Gorąco zapraszam, bo są to eksponaty nie udostępniane na co dzień. Poniżej przedstawiam parę zdjęć zrobionych w zeszły piątek w Muzeum.

Oprócz referatów mieliśmy przyjemność wysłuchania koncertu w wykonaniu Szymona Komasy (baryton) i Julii Samojło (fortepian). Program zawierał utwory z repertuaru Paderewskiego, Karłowicza, Chopina i Moniuszki. Na zakończenie nastąpiło pozaprogramowe wykonanie Czerwonych Maków, które to wykonanie wzruszyło wielu uczestników, skromną osobę piszącego wliczając.

Było obecnych parę osób związanych z Muzeum Sikorskiego, wliczając w to dwóch młodych (czytaj w moim wieku 🙂 ) oprowadzających, którzy to przychodzą tylko w soboty, tak więc nie miałem jeszcze przyjemności ich poznać. Oprócz tego dosyć licznie była reprezentowana grupa weteranów, włączając w to paru weteranów 2-go Korpusu.

Po części artystycznej przyszła pora na strawę dla ciała – pyszne jedzenie i lampkę wina. Część ta upłynęła mi na bardzo ciekawych rozmowach m.in. z panem Wacławem, szefem oprowadzających, który to „konspiracyjnym” szeptem objaśniał mi funkcje co ważniejszych osób oraz ploteczki z nimi związane 🙂

Ogólnie czułem się wyróżniony zaproszeniem i poczułem, że coś dobrego robię udzielając się w Muzeum i pisząc tego bloga. Mam nadzieję, że i moi Drodzy Czytelnicy znajdują przyjemność w czytaniu bloga. I zabieram się do dalszych wpisów z Litwy, bo jeszcze coś o Maroku przydałoby się napisać, a we wrześniu kraj ojczysty, gdzie też zawsze się dużo dzieje 🙂

Widok ogólny na ekspozycję

Widok ogólny na ekspozycję

Wieko trumny, w której generał został przewieziony z Gibraltaru. Banderą u dołu trumna była przykryta, a wieko spoczywa na fladze państwowej, na której widac jeszcze plamę po kwiatach postawionych przez Panią Helenę Sikorską

Wieko trumny, w której generał został przewieziony z Gibraltaru na pokładzie ORP Orkan. Banderą u dołu trumna była przykryta, a wieko spoczywa na fladze państwowej, na której widać jeszcze plamę po kwiatach postawionych przez Panią Helenę Sikorską

Srebrna papierośnica generała Sikorskiego

Srebrna papierośnica generała Sikorskiego

Przedmioty wyłowione z wraku, m.in. but generała i niewypełnione dyplomy nadania Virtuti Militari

Przedmioty wyłowione z wraku, m.in. but generała i niewypełnione dyplomy nadania Virtuti Militari

Rachunek hotelowy z Egiptu

Rachunek hotelowy z Egiptu

Categories: Różności | Tagi: , , , , , | Dodaj komentarz

Zobacz wpisy

Skomentuj

Blog na WordPress.com.

